• 25 apr 2024
  • Blog
  • Vermogensbeheer
Waterschaarste.2

McDonald's stemt ermee in om een strategie te ontwikkelen voor water schaarste

PGGM engaged samen met de NGO's Ceres en FAIRR om het duurzaamheidsbeleid van fastfoodbedrijven te verbeteren, schrijven Eloisa Menguzzo en Luuk Tupker.
Eloisa Menguzzo

Eloisa Menguzzo

Advisor Responsible Investment
Luuk Tupker 480X480

Luuk Tupker

Junior Advisor Responsible Investment

Aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 bereikte PGGM een overeenkomst met McDonald's Corporation om een aandeelhoudersresolutie in te trekken die we eind 2023 samen met drie andere aandeelhouders (waaronder Allianz Global Investors en het New York State Common Retirement Fund) hadden ingediend. Deze resolutie vroeg het bedrijf om de haalbaarheid te beoordelen van het implementeren van doelen om waterverbruik in zijn toeleveringsketen te verminderen.

In ruil voor het intrekken van de resolutie heeft McDonald's zich gecommitteerd aan het verstrekken van aanvullende informatie over water op korte termijn en aan een tijdslijn voor het ontwikkelen van een strategie om zijn impact op waterschaarste in waterstressgebieden aan te pakken. Deze strategie zal worden ontwikkeld met de steun van PGGM en de mede-indienende aandeelhouders. We waarderen de bereidheid van McDonald's om tijdens dit proces samen te werken en om dit kritieke onderwerp aan te pakken.

In 2019 zijn we gestart met de engagement met McDonald’s in samenwerking met de NGO’s Ceres en FAIRR, samen met andere investeerders, als onderdeel van het samenwerkingsinitiatief 'Global Investor Engagement on Meat Sourcing'. Dit initiatief was gericht op het duurzaamheidsbeleid van fastfoodbedrijven. De fastfoodindustrie speelt een belangrijke rol in het hedendaagse voedselsysteem, met ongeveer 85 miljoen volwassenen in de Verenigde Staten die dagelijks fastfood consumeren.

Deze industrie blijft zich snel uitbreiden, met een aanzienlijk deel van de producten geheel of gedeeltelijk gemaakt van vlees en zuivel, die ernstige milieueffecten hebben. Naast McDonald's richtte het engagementprogramma zich op Domino's, Restaurant Brand International (eigenaar van Burger King), Chipotle, Wendy's en Yum! Brands.

Onze dialoog met McDonald's werd voortgezet in 2022 toen PGGM zich aansloot bij het 'Valuing Water Finance Initiative' van CERES. Dit initiatief richtte zich op het verbeteren van verschillende aspecten bij bedrijven, waaronder: acties om ervoor te zorgen dat huidige bedrijfsprocessen de waterkwaliteit en -beschikbaarheid niet nadelig beïnvloeden; integratie van waterbeheer in bedrijfsprocessen, inclusief bestuurlijk toezicht en engagement met beleidsmakers; inspanningen om toegang tot basisbehoeften (water en sanitaire voorzieningen) in de hele waardeketen te waarborgen; en de bescherming van ecosystemen die cruciaal zijn voor zoetwaterbronnen.

Ten tijde van engagement boekte McDonald’s noemenswaardige vooruitgang op het gebied van hun klimaatbeleid, bijvoorbeeld door de ambitie van haar klimaatdoelstellingen te verhogen in 2021 en 2023. Echter, waren we niet tevreden met de vooruitgang met betrekking tot het beheer van water-gerelateerde risico’s.

McDonald's, als een van ‘s werelds grootste kopers van rundvlees en varkensvlees, kan een aanzienlijke invloed hebben op de mondiale waterveiligheid via zijn toeleveringsketen, terwijl het bedrijf momenteel geen publiekelijk bekendgemaakte water-gerelateerde doelen heeft. Dit leidde ertoe dat we in het vierde kwartaal van 2023 de resolutie indienden, die we nu hebben ingetrokken in ruil voor verdere aandacht voor dit onderwerp en nauwere samenwerking met de mede-indienende aandeelhouders. PGGM beschouwt deze overeenkomst als een positieve stap en kijkt ernaar uit om samen te werken met het bedrijf.

Lees meer over PGGM’s engagementprogramma gericht op natuur en biodiversiteit: Natuur en biodiversiteit | PGGM

 

Artikel delen of printen

klik op het icoon