• 29 sep 2023
Han Busker

Han Busker treedt toe tot RvC PGGM NV

Benoeming voor vier jaar met ingang van 1 oktober 2023

Han Busker (63) treedt per 1 oktober 2023 toe tot de Raad van Commissarissen van de PGGM NV. Hij neemt de zetel in van Eric de Macker die aan het eind is gekomen van zijn tweede en laatste termijn als lid van de RvC. Busker zal onder meer zitting nemen in de M&O-commissie van de RvC.

RvC-voorzitter Marjanne Sint noemt Han Busker een waardevolle toevoeging voor de Raad met zijn brede ervaring als bestuurder, kennis en achtergrond in de pensioensector – in het bijzonder bij totstandkoming van nieuwe pensioenakkoord – en zijn verbindende kracht.

Han Busker heeft in de loop der jaren diverse bestuursfuncties vervuld, waaronder het voorzitterschap van de Nederlandse Politiebond en lidmaatschap van het dagelijks bestuur van de FNV. Van 2017 tot maart 2021 was hij voorzitter van de FNV en vanuit die rol was hij onder meer nauw betrokken bij de onderhandelingen tussen kabinet, vakbonden en werkgevers die hebben geleid tot een akkoord voor de hervorming van het pensioenstelsel. Na zijn FNV-voorzitterschap werd hij strategisch adviseur bij het CAOP, het kenniscentrum voor arbeidsmarktvraagstukken; een functie die hij nog steeds bekleedt.

Han Busker geeft aan: ,,We gaan met PGGM een belangrijke periode tegemoet, waarbij het zorgen voor een betaalbaar, goed en duurzaam pensioen centraal blijft staan. De afgelopen tijd heb ik kennis mogen maken met de organisatie en veel mensen gesproken, dat geeft mij het vertrouwen dat PGGM klaar is voor de toekomst.”

PGGM is een coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie zonder winstoogmerk. Als pensioen- en vermogensbeheerder en bestuursadviseur geeft zij uitvoering aan haar maatschappelijke opdracht: zorgen voor een goede oudedagsvoorziening van 4,3 miljoen deelnemers. Per 30 juni 2023 beheerde PGGM wereldwijd EUR 229 miljard aan lange termijnpensioenkapitaal voor haar klanten. Voortgekomen uit en verbonden met de sector zorg en welzijn, ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners - innovatieve voorzieningen ten behoeve van arbeidsmarktvraagstukken in deze sector. Vanuit ledenorganisatie PGGM&CO ondersteunt zij 765 duizend actieven en gepensioneerden met een achtergrond in zorg en welzijn.
www.pggm.nl