• 21 mei 2024
Lars Dijkstra

Lars Dijkstra benoemd tot Chief Investment Officer bij PGGM

Lars Dijkstra (58) is per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Investment Officer bij PGGM. Dijkstra vervulde deze rol al ad interim bij PGGM sinds 1 februari van dit jaar.

Dijkstra treedt als CIO toe als statutair directeur tot de directie Vermogensbeheer van PGGM die wordt voorgezeten door Chief Investment Management Geraldine Leegwater. Hij geeft leiding aan beleggingsteams die actief zijn op publieke en private markten wereldwijd ten behoeve van Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). Hij volgt Frank Roeters van Lennep op die PGGM eind 2023 heeft verlaten.

Dijkstra vervulde tussen 2005 en 2023 diverse rollen bij Van Lanschot Kempen, meest recent als Chief Sustainability Officer en daarvoor als Chief Investment Officer. Daarvoor werkte hij voor het Philips Pensioenfonds. Bij PGGM krijgt hij als belangrijkste taak het vormgeven van de ‘3D’-beleggingsstrategie die samen met PFZW wordt ontwikkeld. Hierbij moet de totale portefeuille van PFZW in 2030 kunnen worden verklaard vanuit rendement, risico en de maatschappelijke impact van beleggingen.

Dijkstra: ,,De strategie 2030 die PFZW en PGGM voeren vraagt om een cultuurtransformatie binnen PGGM Vermogensbeheer, om een andere kapitaalallocatie en een beleggingsfocus op impact op klimaat en zorg, twee thema’s die PFZW centraal heeft gezet. PGGM heeft veel in huis om succesvol bij te dragen aan deze strategie, zowel op het terrein van beursgenoteerde beleggingen als met zijn bijzondere private marktenplatform.’’

Geraldine Leegwater: ,,Lars heeft de kennis, ervaring en drive om ons te helpen de route naar 3D af te leggen en we zijn dan ook erg verheugd dat hij zich wil inzetten voor de gezamenlijke strategie van PFZW en PGGM. Daartoe zetten we nu de eerste stappen in het ombouwen van de PFZW-portefeuille en werken we tegelijkertijd aan een cultuurverandering in onze organisatie om de ambities van PFZW te kunnen verwezenlijken.’’

PGGM is een coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie zonder winstoogmerk. Als pensioen- en vermogensbeheerder en bestuursadviseur geeft zij uitvoering aan haar maatschappelijke opdracht: zorgen voor een goede oudedagsvoorziening van 4,3 miljoen deelnemers. Per 31 maart 2024 beheerde PGGM wereldwijd EUR 245 miljard aan lange termijnpensioenkapitaal voor haar klanten. Voortgekomen uit en verbonden met de sector zorg en welzijn, ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners - innovatieve voorzieningen ten behoeve van arbeidsmarktvraagstukken in deze sector. Vanuit ledenorganisatie PGGM&CO ondersteunt zij 765 duizend actieven en gepensioneerden met een achtergrond in zorg en welzijn.