• 10 nov 2021
  • Statement
Greenbonds 5

Reactie op demonstratie bij PGGM

Pensioenfonds Zorg en Welzijn en haar belegger PGGM delen de bezorgdheid van velen over de klimaatverandering en voert een beleggingsbeleid waarin we deze zorg vertalen in actie.

PFZW-beleggingen in ondernemingen die oplossingen bieden voor het tegengaan van klimaatopwarming zijn de afgelopen jaren sterk opgevoerd, tot 5,4 procent van de totale portefeuille. De CO2-voetafdruk van de aandelen is meer dan gehalveerd. De voetafdruk van de rest van de beleggingen zal ook worden verminderd. Belangen in veel olie- en gasbedrijven zijn verkocht. Met de ondernemingen waarin we nog zijn belegd, zijn we kritisch in gesprek over hun bijdrage aan de energietransitie.

Voor sommigen gaat PFZW hiermee nog niet ver genoeg. Met hen zijn we ook in gesprek, zoals vandaag met Extinction Rebellion en Christian Climate Action. Wij volgen echter een ander pad dan deze organisaties van ons vragen. We gaan niet mee in hun verzoek een onmiddellijke aankondiging te doen om op kortere termijn geheel uit fossiel te stappen.

We willen onze invloed als aandeelhouder behouden om energiebedrijven actief aan te sporen tot het vormgeven van hun bijdrage aan de energietransitie. Hun expertise en hun risicokapitaal is nodig voor deze zeer complexe en kostbare omschakeling. Met het verkopen van belangen lopen we bovendien de kans op kopers die geen verantwoordelijkheid voelen voor het klimaatvraagstuk.

De feiten op een rij:
- Afgelopen vijf jaar is meer dan 50% reductie in CO2 uitstoot in de PFZW-aandelenportefeuille bereikt.
- Belangen in tientallen fossiele energiebedrijven zijn al verkocht, 1,6 procent van het kapitaal is nog belegd in deze sector.
- De CO2-voetafdruk van die aandelenbeleggingen moet de komende jaren nog eens met 30% omlaag.
- Beleggingen in klimaatoplossingen, nu 5,4 procent van de portefeuille, zullen de komende jaren nog sterk toenemen.