Onderzoek naar Europese variant van Pensioenregister

​Een consortium van pensioenuitvoeringsorganisaties PGGM, MN, Syntrus Achmea, APG, het Deense PKA en Finse ETK gaat onderzoeken hoe alle Europeanen online inzicht kunnen krijgen in hun opgebouwde pensioen.

Dat maakte de Europese Commissie, opdrachtgever van het systeem, eind vorige week bekend. Het consortium presenteert volgend jaar zijn aanbevelingen.

De Europese Commissie publiceerde vorig jaar het Witboek voor adequate, veilige en duurzame Europese pensioenen. Daarin staan twintig aanbevelingen, waarvan de ontwikkeling van een Europees pensioentraceersysteem er een is. In augustus 2012 werd een zogenaamde ´call for proposals´ uitgeschreven, waarvoor Europese partijen een voorstel konden indienen. Eind vorige week maakte de Europese Commissie bekend dat het samenwerkingsverband van PGGM, MN, APG, Syntrus Achmea, PKA en ETK de beste partij is om het fundament voor een Europees pensioentraceersysteem te leggen.

Het consortium onderschrijft het belang om de pensioenen binnen Europa toekomstbestendig te maken. Een pensioentraceersysteem kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Zowel Denemarken, Finland als Nederland hebben al ervaring met een dergelijk systeem. Zo is in Nederland in 2011 het Pensioenregister geïntroduceerd, waarbij iedere Nederlandse burger via DigiD overzicht kan krijgen in zijn opgebouwde pensioen.

Over MN

MN is een van de grootste pensioenuitvoerders en vermogensbeheerders van Nederland, met meer dan 60 jaar ervaring. MN beheert een vermogen van ruim € 90 miljard voor diverse pensioenfondsen, in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast voert MN de pensioenadministratie uit voor bijna 2 miljoen mensen en ruim 36.000 werkgevers. Bij MN werken circa 1.000 mensen. Meer informatie is te vinden op www.mn.nl.

Over Syntrus Achmea

Syntrus Achmea zorgt voor de pensioenen van ruim 3 miljoen Nederlanders, in opdracht van ruim 80 pensioenfondsen. Syntrus Achmea beheert een vermogen van 64 miljard euro, waarvan 14 miljard euro in vastgoed en hypotheken. Daarmee is het in Nederland de grootste belegger in direct vastgoed. Syntrus Achmea staat voor een houdbaar en betaalbaar inkomen voor later. Meer informatie is te vinden op: www.syntrusachmea.nl.

Over APG

APG, een financiële dienstverlener in de collectieve pensioenmarkt, verzorgt voor pensioenfondsen administratie, vermogensbeheer, bestuursadvisering en communicatie. APG beheert voor deze pensioenfondsen circa 325 miljard euro (eind 2012) van ruim 4,5 miljoen (oud-)werknemers in de publieke en private sector. In Nederland beheert APG ruim 30% van alle collectieve pensioenen. Meer info? www.apg.nl.

Over PKA

PKA is een gezamenlijke beheermaatschappij van vijf pensioenfondsen met leden die vooral in de Deense zorg- en welzijnssector werkzaam zijn. PKA levert diensten aan pensioenfonds, waaronder het ontwikkelen van IT-gebaseerde ledendiensten. De vijf pensioenfondsen hebben circa 255.000 leden en een totaal belegd vermogen van EUR 26 miljard. Meer informatie: www.pka.dk.

Over ETK

Het Finse ETK is een wettelijke samenwerkingsinstantie en een deskundige leverancier van gezamenlijke diensten voor het ontwikkelen en implementeren van de inkomstengerelateerde pensioenregeling in Finland. ETK voert onderzoek uit naar en maakt statistieken voor het evalueren en ontwikkelen van de pensioenvoorzieningen. Overige diensten omvatten informatielogistiek, actuariële diensten, internationale pensioenzaken en adviesdiensten, alsmede juridische dienstverlening. Meer informatie: www.etk.fi.

Woordvoerder Corporate Communication