PGGM investeert in Spaans gasdistributiebedrijf

PGGM neemt een belang in Madrilena Red de Gas (MRG), een van de belangrijkste distributienetwerken voor aardgas in Spanje. PGGM treedt hierbij op in een consortium waarin ook Gingko Tree Investment Ltd en EDF Invest hebben plaatsgenomen. Het consortium neemt alle aandelen in MRG over.

Het gasdistributiebedrijf was in handen van een consortium onder leiding van Morgan Stanley Infrastructure. Onder de nieuwe eigenaren behoudt MRG de volledige verantwoordelijkheid voor het operationele management van het bedrijf.

MRG beheert een netwerk van 5.500 kilometer van gemiddelde- en lage drukgaspijpleidingen waar 59 gemeenten binnen de Autonome Regio Madrid op zijn aangesloten. Via dit netwerk worden 842.600 Spaanse huishoudens van aardgas voorzien.

Met deze investering voegt PGGM, ten behoeve van de klanten Pensioenfonds Zorg en Welzijn en Stichting Pensioenfonds Huisartsen, opnieuw een belegging toe aan een Europese portefeuille met energiedistributiebedrijven. In 2013 werd een belang gekocht in NOGAT bv., dat op de Noordzee gewonnen aardgas via een eigen offshore pijpleidingnetwerk naar Nederland transporteert. Vorig jaar nam PGGM een meerderheidsbelang in Ennatuurlijk, een onderneming die stadsverwarming verzorgt in een groot aantal Nederlandse gemeenten.

Uitrol van het gasdistributienetwerk in Spanje levert een bijdrage aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het land en aan een efficiëntere energievoorziening. Daarmee sluit deze investering goed aan bij de doelstellingen van de infrastructuurportefeuille van PGGM en haar klanten.

Frank Roeters van Lennep, hoofd Infrastructuur van PGGM: ,,Dit is een belegging in een belangrijk onderdeel van de Spaanse energie-infrastructuur, die onze klanten een stabiel lange termijnrendement oplevert. Aardgas zal de komende decennia een belangrijke rol spelen in de overgang naar een steeds schonere energiemix in Spanje. Madrilena Red de Gas speelt daarbij een cruciale rol.’’

Woordvoerder Corporate Communication