PGGM neemt aandeel in LeasePlan

​Pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM neemt als onderdeel van een internationaal consortium een minderheidsbelang in autoleasebedrijf LeasePlan. De totstandkoming van deze transactie zal naar verwachting plaats vinden aan het eind van dit jaar onder voorwaarde van goedkeuring door de relevante toezichthoudende instanties. Het in Nederland gevestigde LeasePlan is wereldwijd marktleider in operationele autoleasing en is momenteel actief in 32 landen.

​Het consortium van lange termijninvesteerders, dat verder bestaat uit pensioenfonds ATP, staatsinvesteringsfondsen ADIA en GIC, en institutionele investeringsfondsen gemanaged door TDR Capital en Goldman Sachs Merchant Banking Division, neemt alle aandelen in LeasePlan over van Global Mobility Holding B.V. dat in gezamenlijk eigendom is van Volkswagen Group onder leiding van Volkswagen AG (50%) en Fleet investments B.V. (50%).

PGGM ziet de deelname in LeasePlan als een lange termijninvestering met een goede verhouding tussen rendement en risico. PGGM wil het huidige management team van LeasePlan ondersteunen bij het realiseren van de lange termijn groei ambitie.

LeasePlan zal blijven opereren als een onafhankelijk bedrijf. Het consortium zal de Raad van Commissarissen uitbreiden zodat deze in meerderheid bestaat uit onafhankelijke leden. In de nieuwe eigendomsstructuur neemt elk van de consortiumleden een minderheidspositie in. Een vertegenwoordiger van PGGM zal zitting nemen in de Raad van Commissarissen onder de voorwaarde van goedkeuring door De Nederlandsche Bank.

Eric Jan Vink van PGGM: ,,Het bedrijf kenmerkt zich door een ondernemende cultuur waarvan het de komende jaren met steun van de nieuwe aandeelhouders zeker zal profiteren. PGGM vindt het aantrekkelijk te investeren in een Nederlandse onderneming die wereldwijd een toonaangevende positie heeft opgebouwd. LeasePlan heeft een uitstekende portfolio, toegewijd en vakkundig personeel en ervaren management met een degelijke strategie.’’

LeasePlan werd in 1963 in Nederland opgericht en heeft een lange internationale expansie doorgemaakt. Het concern telt nu in totaal 6.800 werknemers, actief in 32 landen. Het bedrijf richt zich op diverse vormen van professioneel wagenparkbeheer, en ontwikkelt volop oplossingen die tegemoet komen aan de klantwens voor mobiliteit met minder milieubelasting. PGGM onderschrijft de ambities van LeasePlan om autorijden slimmer, schoner en efficiënter te maken.