PGGM neemt deel in Duits windproject op zee

​‘Baltic 2’: groene stroom voor 340 duizend huishoudens

Pensioenbelegger PGGM neemt een aandeel in het nieuwe Duitse offshore windpark ‘Baltic 2’. PGGM investeert naast Macquarie Capital, de partij die eerder dit jaar overeen kwam om een belang van 49,89 procent in het windpark te nemen. Het windmolenpark, dat deze zomer volledig operationeel wordt, zal 340 duizend huishoudens van groene stroom gaan voorzien. Baltic 2 is onderdeel van de Energiewende, het overheidsbeleid dat is gericht op een snelle verduurzaming van de Duitse elektriciteitsproductie.

​Het park met een vermogen van 288 MW is gelegen in een zeer windrijk gebied in het Duitse deel van de Baltische Zee en zal naar verwachting jaarlijks meer dan 1200 Gwh groene elektriciteit produceren. Deze komt in de plaats van elektriciteit die nu nog via conventionele energiecentrales wordt opgewekt. Daarmee wordt per jaar een uitstoot 900.000 ton CO2 vermeden.

De belegging past in de ambitie van klanten van PGGM om met pensioenkapitaal een bijdrage te leveren aan een duurzamere wereld. Voor PGGM valt Baltic 2 in de categorie ‘beleggingen-in-oplossingen’ waarmee een goed  financieel rendement wordt behaald en tegelijkertijd een bijdrage wordt geleverd aan de oplossing van een belangrijk maatschappelijk vraagstuk als het klimaatprobleem.

Baltic 2 valt onder het huidige Duitse overheidsregime waarbij gedurende ongeveer elf jaar een vaste prijs wordt gegarandeerd voor groen geproduceerde elektriciteit. In de daaropvolgende negen jaar garandeert de Duitse overheid een minimumprijs als de elektriciteit tegen markttarieven zal worden verkocht.

Frank Roeters van Lennep, hoofd Infrastructuur bij PGGM: ,,Met Baltic 2 realiseren we een goed financieel rendement en zetten we met onze infrastructuur-beleggingen weer een nieuwe stap in het verduurzamen van de energie-infrastructuur van Europa. Onze klanten ondersteunen investeringen in de energietransitie voluit.’’

Het windmolenpark Baltic 2 wordt aangelegd door energiebedrijf EnBW dat 50,11 procent van de aandelen houdt. EnBW wordt voor een periode van 25 jaar verantwoordelijk voor operatie en onderhoud van het park.

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 31 maart 2015 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 199,9 miljard. Als coöperatie helpt PGGM haar ongeveer 686.000 leden bij het realiseren van een waardevolle toekomst. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden.

Meer informatie is te vinden via www.pggm.nl.

Woordvoerder Corporate Communicatie