• 10 jun 2025
  • Blog
  • Pensioen
Pensioenuitleg

Meer dan een stelselwijziging: zo bouwen wij aan vertrouwen in pensioen

De pensioentransitie is niet alleen een technische operatie, maar ook hét moment om pensioen opnieuw in de markt te zetten.
Marion Beekmans

Marion Beekmans

Adviseur Productstrategie
Portretfoto Ilona Odijk 480X480

Ilona Odijk

Merk & marketingstrateeg

Door te denken vanuit deelnemers, de buitenwereld naar binnen te halen en pensioen neer te zetten als een aantrekkelijk en logisch product, kunnen we het vertrouwen van deelnemers positief beïnvloeden.

We beginnen bij de deelnemer
Vanaf het begin vonden we dat het deelnemersperspectief leidend moest zijn in de ontwikkeling van de nieuwe PFZW-regeling. Ons uitgangspunt: als we willen dat mensen vertrouwen houden in hun pensioen, moeten we eerst weten wat zij belangrijk vinden. Alleen dan kunnen we samen een regeling ontwerpen die logisch aanvoelt en waarde toevoegt in hun leven. Daarom hebben we een kernpropositie opgesteld waarin dat perspectief centraal staat.

Gedrag en perceptie centraal
Om dat deelnemersperspectief echt te begrijpen, maakten we gebruik van behavioural design thinking. Met technieken uit de gedragswetenschappen onderzochten we wat voor deelnemers de kern van pensioen is, hoe we hun gedrag positief kunnen beïnvloeden en hoe we hun beeld van PFZW en pensioen kunnen versterken. We gingen op zoek naar antwoorden op vragen als: wat hebben deelnemers nodig om zich betrokken te voelen bij hun pensioen? En: hoe laten we zien dat de veranderingen het pensioen nog steeds goed maken?

Van stelselwijziging naar waardevol product
Waar veel organisaties stoppen bij het doorvoeren van de wettelijke wijzigingen, zagen wij juist kansen. Dit is hét moment om pensioen opnieuw in de markt te zetten. We verdiepten ons in eerdere grote transities, zoals de afschaffing van het ziekenfonds in 2006, en ontwikkelden samen een marktintroductiestrategie voor de nieuwe pensioenregeling. Daarbij keken we nadrukkelijk vanuit marketingperspectief naar pensioen als een product dat je actief en aantrekkelijk positioneert.

Samenwerking over grenzen heen
Onze samenwerking gaat over disciplines en afdelingen heen. We verbinden beleid met pensioenbeheer en merk met product. We combineren onze commerciële achtergronden met kennis van de pensioensector. Om echt vernieuwend te blijven, werkten we samen met bureaus als EY VODW en SUE, experts op het gebied van strategie en gedragsbeïnvloeding. De kracht zit volgens ons in het verbinden: van identiteit met aanbod, van marketing met product en van deelnemers met pensioen. We geloven dat diversiteit in perspectieven leidt tot sterkere oplossingen.

Blijven bouwen aan vertrouwen
Onze aanpak heeft bijgedragen aan de strategische visie van zowel PFZW als PGGM. Maar we zijn nog lang niet klaar. We blijven samenwerken aan het versterken van deelnemersvertrouwen, altijd vanuit identiteit en aanbod. Nieuwe maatschappelijke vraagstukken, zoals de pensioenkloof, vragen om dezelfde benadering: denken vanuit de deelnemer, openstaan voor innovatie en samen blijven leren.

Artikel delen of printen

klik op het icoon