• Blog

CEO Edwin Velzel over de AI-Accelerator en de toekomst van AI binnen PGGM

Edwin Velzel

Chief Executive Officer

‘AI moet een kerncompetentie worden van iedere medewerker’

Artificial Intelligence zal de komende jaren vrijwel al het werk binnen PGGM beïnvloeden. CEO Edwin Velzel wil dat PGGM er op tijd bij is om de technologische mogelijkheden ten volle te benutten. Dat vraagt om een nieuwe manier van werken. ‘Het gebruik van AI-tools moet voor alle medewerkers net zo gewoon en vanzelfsprekend worden als het werken met Word, PowerPoint en Outlook.’

AI raakt al ons werk

AI zal vrijwel alle onderdelen van PGGM raken, van vermogensbeheer en pensioenbeheer tot IT, HR en de diensten voor zorg en welzijn. ‘Veel van het werk zal in de toekomst met of door AI worden uitgevoerd,’ zegt Edwin. ‘De uitdaging is om die ontwikkeling vóór te blijven en de kansen te benutten, in plaats van te worden ingehaald door anderen.’

Die uitdaging bestaat volgens hem uit meerdere vraagstukken. Hoe kan PGGM op tijd inspelen op de kansen die AI biedt, in plaats van te worden verrast door de snelheid van ontwikkelingen? Hoe kunnen we AI inzetten om inzichten in interne data, zoals arbeidsmarkt- en pensioengegevens, en externe data, zoals markt- en bedrijfsinformatie, te versterken? Wat betekent dit voor de sectoren en bedrijven, waarin we namens PFZW beleggen, die door AI mogelijk ingrijpend veranderen? Wie worden de nieuwe winnaars in de markt dankzij AI, en hoe herkennen we die?

De kracht van de juiste vraag

AI is in wezen de bundeling van kennis en expertise van miljoenen mensen, samengebracht via big data en internet, volgens Edwin. Alles wat in digitale vorm kan worden geproduceerd, kan op termijn door AI worden geproduceerd. AI zal uiteindelijk op elk terrein slimmer zijn dan wijzelf. Wat dan overblijft voor mensen, is de vertaling van specifieke situaties naar vragen die AI kan beantwoorden. 

‘We worden vragenstellers in plaats van vragenbeantwoorders’, legt Edwin uit. ‘Albert Einstein zei ooit: If I had an hour to solve a problem, I would spend 55 minutes thinking about the problem and 5 minutes thinking about solutions. Met AI besparen we die laatste vijf minuten, maar de eerste 55 blijven cruciaal: het stellen van de juiste vragen.’

Investeren in kennis en experimenteren

PGGM investeert stevig in ‘AI for everyone’, onder andere door Copilot beschikbaar te stellen aan alle medewerkers. ‘Dat kost geld, maar als iedereen daardoor een paar uur per maand productiever wordt, verdienen we dat ruimschoots terug’, zegt Edwin. ‘Bovendien leren we zo beter wat AI kan en hoe we het steeds breder kunnen toepassen.’ Hij benadrukt hoe belangrijk het is dat medewerkers blijven experimenteren. ‘We moeten op zoek blijven naar doorbraken en die zullen er zeker komen.’

Verantwoord omgaan met data

Elke nieuwe technologie kent schaduwkanten en roept ethische vragen op. Dat geldt ook voor AI, zeker als het gaat om privacy en de vooroordelen die kunnen ontstaan bij het gebruik van big data. Edwin legt uit: ‘De werkgevers en deelnemers van onze klanten hebben ons veel gevoelige data toevertrouwd. We zullen daar als PGGM extra zorgvuldig mee omgaan en ons vanzelfsprekend houden aan de geldende wet- en regelgeving, ook als die zich verder ontwikkelt door de groeiende toepassing van AI.’

‘Vooruitgang is niet tegen te houden’, besluit hij. ‘Maar door AI verantwoord toe te passen, kunnen we zorgen dat het bijdraagt aan betere dienstverlening, efficiëntere processen en een sterke maatschappelijke rol van PGGM.’

Artikel delen of printen

klik op het icoon