• 19 mei 2023
  • Blog
  • Vermogensbeheer
Globalvia1

Globalvia: investeren in de toekomst

Investment Director Simon Nicolaas: 'Wat duurzaamheid betreft ben je er nooit, maar concessiebedrijf Globalvia is goed op weg. Als lange termijn investeerder met een sterke duurzaamheidsfocus kan PGGM de bijdrage leveren die Globalvia nodig heeft om in de toekomst relevant en waardevol te blijven.'
Simon Nicolaas 2

Simon Nicolaas

Investment Director

Veilige investering
‘In 2012 stapten we in Globalvia, toen nog een portefeuille van weg- en spoorconcessies zoals tolwegen, metro’s en trams. Het was een goede deal met een structuur die ons op allerlei manieren beschermde. Onder goede voorwaarden konden we beginnen met direct investeren; een direct belang nemen in bedrijven of projecten. Sinds onze oorspronkelijke belegging hebben we steeds meer groeikapitaal aan het bedrijf verstrekt. Daarbij kunnen we dus steeds aangeven aan welk project we dit wel of niet willen besteden. Inmiddels zijn de transportconcessies uitgebreid met mobiliteitsinnovatieprojecten, elektrische bussen, trams en hogesnelheidslijnen.’

Veel invloed
‘Naast het verstrekken van groeikapitaal, hebben we de oude aandeelhouders van het bedrijf uitgekocht. Dit deden we samen met de twee andere aandeelhouders van Globalvia: pensioenfondsen USS (Brits) en OPTrust (Canadees). Inmiddels zijn wij de grootste investeerder, in de board of directors zijn vier van de tien stemmende directeuren van PGGM. Daarmee hebben we veel invloed binnen de besluitvorming. Ook hebben we onze eigen assetmanagementteams, zij zitten niet in de board, maar hebben direct contact met het management van Globalvia. Tot slot zijn USS en OPTrust - net als PGGM - lange termijn investeerders, onze belangen liggen op één lijn: we willen waarde creëren op hele lange termijn en zorgen dat dit bedrijf in de toekomst relevant en waardevol blijft.’

SBTI: dé tool om CO2-reductie te meten
‘Op het gebied van ESG (milieu, maatschappij en governance) loopt Globalvia redelijk ver voor. Maar hoe toon je aan dat je echt duurzaam bezig bent? Op het gebied van CO2-reductie kan dit bijvoorbeeld met het onafhankelijke Science Based Target Initiative (SBTI). SBTI is een partnership van o.a. de Verenigde Naties en het Wereld Natuur Fonds. Zij controleren of zowel je plannen als de uitvoering van die plannen in lijn zijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Globalvia is een van de eerste bedrijven binnen onze portefeuille met een ‘SBTI-stempel’, en een goedgekeurd carbonreductieplan. De jaarlijkse subtargets neemt Globalvia mee in de managementbonussen. Zo hebben we er met onze invloed voor kunnen zorgen dat er niet alleen een geloofwaardig plan wordt gemaakt, maar dat het management ook verantwoordelijk wordt gehouden voor het uitvoeren van dat plan. We proberen het SBTI nu uit te rollen binnen zoveel mogelijk bedrijven in onze portefeuille.’

Duurzaamheidsinspanningen rapporteren
‘Een bedrijf is nooit af op het gebied van duurzaamheid, dus er is altijd meer te doen. Dat geldt ook voor Globalvia. Maar ze zijn inmiddels een voorloper en goed op weg. We hebben veel invloed, dus als we iets willen veranderen dan kunnen we dat. Er is genoeg motivatie, drive en brainpower bij de aandeelhouders en het management om hiermee aan de slag te gaan. Dit jaar rapporteren we op kwartaalbasis een hele reeks aan duurzaamheids-KPI’s, bijvoorbeeld wat betreft veiligheid, emissies, watergebruik, diversiteit en de loonkloof tussen mannen en vrouwen. Dat gaat veel verder dan alleen health & safety, waar vroeger met name naar werd gekeken als het ging om verantwoord investeren, maar zelfs met al die KPI’s is de bulk van de duurzaamheidsinspanningen nog lastig te meten.’

Mobility-as-a-service
‘De toekomst voor Globalvia ziet er heel anders uit dan het verleden. In het westen worden niet meer zoveel nieuwe wegen gebouwd en – nog belangrijker - mobiliteit is aan het veranderen. Mobility-as-a-service bestaat al in Nederland (met 1 kaartje kun je zowel met de trein als de OV-fiets), maar komt in andere landen nog op. We proberen nu al assets te kopen die daar een link mee hebben. Zo heeft Globalvia in Spanje een belang in een bedrijf dat elektrische hogesnelheidstreinen exploiteert, onder meer tussen Madrid, Barcelona, Sevilla en Valencia. Ook hebben we laatst een investering gedaan in Go Ahead, een Britse busonderneming. Zeker in het centrum van Londen wil de overheid de ‘vieze’, oude bussen vervangen door elektrische voertuigen. Veel traditionele kleine busbedrijven hebben het geld niet voor dat soort investeringen. Wij krijgen nu de mogelijkheid om met ons kapitaal ons eigen busnetwerk te verduurzamen of de kleinere busbedrijven op te kopen en te elektrificeren.’ Tot slot probeert Globalvia haar expertise in de tolsector in te zetten in het managen van milieuzones in Europese steden.

Zelfrijdende auto’s en passenger drones
‘Een andere ontwikkeling in mobiliteit is de zelfrijdende auto. Enkele jaren geleden waren er grote zorgen over de veiligheid van zelfrijdende auto’s, maar in de VS zetten ze nu door. Op sommige snelwegen maken zij daar een van de rijbanen exclusief voor zelfrijdende auto’s. Nieuwe concessies worden uitgerold voor het ombouwen van de wegen, zodat ze klaar zijn voor de zelfrijdende auto’s. Globalvia speelt daarin een grote rol met eigen softwaretools en apps voor tolheffing, onderhoud en betalingen, en samenwerkingen met bedrijven die digitale met fysieke infrastructuur combineren om dit soort corridors mogelijk te maken. Een ander nieuw mobiliteitsinitiatief zijn de - futuristische - logistieke en passagiers drones. Ik zeg niet dat dit allemaal waanzinnig grote en belangrijke investeringen gaan worden, maar het is wel een manier om de voelsprieten uit te steken voor de mobiliteit van de toekomst en relevant te blijven.’

Lastige boarddiscussies
‘Naast alle mooie ontwikkelingen gaan er natuurlijk ook wel eens dingen wat minder. Zo lopen we in de boarddiscussies wel eens aan tegen verschillen in veiligheidsstandaarden en -cultuur tussen Europa, de VS en Latijns-Amerika. In de Latijns-Amerikaanse landen vallen substantieel meer verkeersslachtoffers dan in het westen, met name door het cultuurverschil, en het feit dat Latijns-Amerikaanse overheden minder kunnen en willen investeren in veiligheid. Het is vaak moeilijk om als Globalvia grote investeringen te doen in veiligheid van de wegen omdat je bent gebonden aan concessiecontracten met locale overheden. Wel proberen we zowel overheden als weggebruikers te onderwijzen, bijvoorbeeld door op scholen te vertellen over het gevaar van oversteken of onverantwoord rijgedrag. Globalvia heeft een hoge veiligheidsstandaard in al haar concessies, ongeacht waar deze liggen, maar in de praktijk is het een moeilijke opgave om landen in Latijns Amerika naar de standaarden van Europa en de VS te krijgen.’

Relevant zijn en blijven
‘Als lange termijn investeerder met een sterke duurzaamheidsfocus helpen we dit bedrijf de juiste richting op. Voorlopig zullen we ons belang in Globalvia dus nog niet verkopen. Daarnaast is het financieel gezien een goede investering. Dit heeft te maken met onze aankoop van de juiste assets onder de juiste voorwaarden, maar deels ook door onze duurzaamheidsinspanningen. Een voorbeeld is de metro in Sevilla waar Globalvia meerderheidsaandeelhouder van is. We hebben ruim 50% elektriciteit bespaard, onder meer door de stroom die wordt opgewekt met het remmen weer te gebruiken om op hetzelfde moment een andere metro op te laten trekken. Dit bespaart niet alleen veel geld, maar ook op duurzaamheidsgebied is het een mooi resultaat. En als je relevant wilt blijven voor overheden die nieuwe concessies gunnen, je klanten, je toeleveranciers, of voor medewerkers, dan zul je een heel sterk duurzaamheidsprofiel moeten hebben. Wij dragen daar graag aan bij.’

Globalvia2
Globalvia3

Artikel delen of printen

klik op het icoon