• 30 sep 2019
  • Vermogensbeheer
Benchmark

Eerste plaats voor Globalvia in GRESB Infrastructuur benchmark

​Globalvia – een investering van het PGGM Infrastructure Fund - heeft de eerste plaats gehaald in de GRESB Infrastructuur benchmark.

Een uitzonderlijk mooi resultaat! De GRESB Infrastructuur benchmark is een assessment tool voor het inzichtelijk maken en vergelijken van het duurzaamheidsbeleid en de activiteiten door infrastructuurbeleggingen en -fondsen.

Deze benchmark is in 2014 opgezet door GRESB en een aantal infrastructuurbeleggers waaronder PGGM. Sinds de eerste assessment in 2016 is het aantal deelnemende investeringen aan de benchmark sterk gestegen en afgelopen zomer deden wereldwijd 393 investeringen mee. Met een score van 93 van de 100 punten is Globalvia als eerste geëindigd.

Globalvia is een Spaans concessiebedrijf met haar hoofdkwartier in Madrid. Onze mede-aandeelhouders zijn het Canadese pensioenfonds OPTrust en het Britse pensioenfonds USS. Globalvia beheert een diverse portefeuille van transportconcessies in verschillende landen. Transportconcessies zijn contracten met overheden waarin staat hoe een concessionair, zoals Globalvia, bijvoorbeeld een weg of een spoorweg voor een bepaalde periode mag beheren in ruil voor een (periodieke) compensatie.

In het beheer van de concessies voert Globalvia een actief ESG-beleid. Het hanteert ESG-principes voor de landen waarin ze actief is en verzorgt op lokaal niveau lesprogramma’s op scholen om de veiligheid op en om wegen te bevorderen. Voor haar spoorwegconcessies heeft ze sinds 2015 een CO2-reductie van ruim 95% gerealiseerd, gelijk aan ca. 3.180 ton CO2, door over te stappen naar een leverancier van groene stroom.

Erik van der Brake, hoofd Infrastructure bij PGGM:
,,Globalvia, een van de grootste investeringen van het PGGM Infrastructure Fund, levert al jaren een goed en stabiel rendement voor onze klanten. Globalvia bewijst bovendien dat het in staat is een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van onze beleggingen binnen de rendementsvoorwaarden die we als aandeelhouder stellen. Het is die combinatie van kwaliteiten – de juiste strategie, goed financieel beleid en ambitieuze stappen in het vergroenen van de activiteiten – die Globalvia voor ons zo’n aantrekkelijke belegging maakt. De eerste plaats in de GRESB Infrastructuur benchmark is een mooie bekroning voor het Globalvia-management.’’

20190930-GRESB-Globalvia-logos