• 19 apr 2022
  • Statement
Pggmhealtcare4ukraine

Help ons helpen! PGGM en PFZW ondersteunen ziekenhuizen in Oekraïne

PGGM en PFZW ondersteunen de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) in hun actie om ziekenhuizen in Oekraïne te voorzien van medicijnen en medische hulpmiddelen. Via de speciaal hiervoor opgerichte stichting Healthcare4Ukraine zamelen we geld in om de maandelijkse transporten mogelijk te maken.

Healthcare4Ukraine; Medicijnen en hulpmiddelen tot achter de 'warzone'

De nood in de Oekraïense ziekenhuizen is heel groot, met name achter de zogeheten ‘warzone’. Er zijn enorme tekorten aan zowel medicijnen als medische hulpmiddelen. De Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) hebben een projectorganisatie opgericht om medicijnen en hulpmiddelen te verzamelen en te distribueren naar Oekraïne.

Vanuit Nederland is er direct contact met het Lviv Regional Clinical Hospital in Lviv. Net als steeds meer andere ziekenhuizen in Oekraïne heeft dit ziekenhuis dringend medicijnen en medische hulpmiddelen nodig . Het ziekenhuis in Lviv zorgt voor doorlevering naar de andere ziekenhuizen in de Oekraïne, tot achter de grens van de ‘warzone’.

Een complex en spannend project

Het leveren en vervoeren van medicijnen binnen en buiten Europa is gebonden aan regelgeving en vergunningen. Ziekenhuizen mogen dus niet zomaar medicijnen geven. Om toch aan alle wet- en regelgeving te voldoen, is de IDA Foundation betrokken, die als social entreprise medicatie verstrekt aan ontwikkelingslanden. Zij leveren de gevraagde medicatie met bijbehorende vergunningen tegen ontwikkelingshulptarief. De kosten zijn daardoor lager dan de prijs op de Nederlandse markt.

Er wordt nauw samengewerkt met professionele partijen voor opslag en vervoer. Medische hulpmiddelen worden ingezameld bij een centraal opslagpunt. Van daaruit worden de hulpmiddelen en de bij IDA ingekochte medicijnen vervoerd naar het ziekenhuis in Lviv. Zij regelen verdere distributie van hulpmiddelen en medicijnen aan ziekenhuizen in Oekraïne. Op deze webpagina is te lezen bij welke ziekenhuizen inmiddels medicatie en medische hulpmiddelen zijn afgeleverd.

Wat is er nodig?

De SAZ organisatie heeft een continue stroom van financiële middelen nodig om aan de behoefte van de ziekenhuizen te kunnen blijven voldoen. Voor de projectorganisatie is er behoefte aan verdere professionele en duurzame ondersteuning voor de lange termijn. De organisatie wordt volledig door vrijwillige professionals georganiseerd waardoor 100% van de opbrengst wordt besteed aan hulpgoederen.

NB: De SAZ organisatie krijgt geen financiële middelen vanuit Giro 555.

Wat doet PGGM en wat vragen we?

PGGM heeft samen met SAZ speciaal voor deze actie een stichting opgericht: Healthcare4Ukraine en een speciaal rekeningnummer geopend. Deze stichting geeft het initiatief een eigen rechtsvorm én een ANBI status (ANBI status is in aanvraag).

Via de stichting Healthcare4Ukraine en dit rekeningnummer zullen wij actief fondsen werven en inzamelingsacties ondersteunen.

HELP ONS HELPEN

• Ondersteun de actie financieel door (maandelijks) een bedrag over te maken naar het onderstaande rekeningnummer.
  • Ondersteun de actie op LinkedIn door deze te delen in je tijdlijn en zo bij je netwerk onder de aandacht te brengen.

Dit initiatief wordt gesteund door de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ), door de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het Landelijk Coördinatiepunt Geneesmiddelen (LCG).

Rekeningnummer

Naam stichting: Stichting Healthcare4Ukraine

Tenaamstelling rekening: PGGM Vermogensbeheer BV inzake Stichting Healthcare4Ukraine

Rekeningnummer: NL69RABO0189653795