• 13 feb 2020
  • Zorg
Het Potentieel pakken in de zorg

Minder deeltijdwerk in de zorg kan helpen krapte op de arbeidsmarkt te verlichten

Donderdag 13 februari overhandigde stichting Het Potentieel Pakken tijdens een symposium bij PGGM een rapport over deeltijdwerk in de zorg aan minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OC&W).

De zorgsector staat onder grote druk door de groeiende arbeidstekorten. Tegelijkertijd werken heel veel vrouwen in deze sector parttime met een contractgrootte van gemiddeld 24 uur. Het vergroten van deeltijdbanen biedt mogelijkheden om de personeelstekorten in de zorg terug te dringen.

Stichting het Potentieel Pakken, waarvan PFZW en PGGM partners zijn, deed onderzoek naar de mogelijkheden en uitdagingen van grotere deeltijdwerkbanen in de zorgsector. Uit het rapport blijkt dat een kwart van de medewerkers in de zorg open staat voor het idee om meer uren te gaan werken.

Wendy van den Boogaard, vanuit PFZW en PGGM betrokken bij het onderzoek: “Als een substantieel deel van de parttime zorgmedewerkers een paar uur extra gaat werken, maakt dat een groot verschil in het terugdringen van het tekort aan arbeidskrachten. Uit ons onderzoek blijkt dat de wil er bij veel werknemers is.”