• 14 jun 2022
  • Statement
  • PGGM
TS 20211105 LEU Zeisterbos Natuurwerkdag 36 (1) (1)

PGGM en Landschap Erfgoed Utrecht slaan de handen ineen

PGGM hecht veel waarde aan een leefbare wereld. Naast ambities op het gebied van verduurzaming en milieu, heeft PGGM  ook oog voor de natuur en het landschap dicht bij huis.

Het nieuwe samenwerkingsverband tussen Landschap Erfgoed Utrecht en PGGM is hier een  mooi voorbeeld van. Door onze krachten te bundelen en ons in te zetten voor het behoud én onderhoud van de Utrechtse natuur, zorgen wij er samen voor dat mens en natuur ook lokaal met elkaar in verbinding blijven.

Over Landschap Erfgoed Utrecht

Landschap Erfgoed Utrecht is een non-profit organisatie die zich  inzet voor het behoud en onderhoud van de natuur en het landschap in onze provincie. Dit doen zij op verschillende manieren. Zo zetten zij bijvoorbeeld Klompenpaden uit die jaarlijks door honderdduizenden natuurliefhebbers worden bewandeld, delen zij inspirerende verhalen op UtrechtAltijd.nl, ondersteunen zij verschillende musea, archieven en historische verenigingen en ontwikkelen zij onderwijsprogramma’s over erfgoed. Daarnaast organiseert Landschap Erfgoed Utrecht verschillende projecten waarbij het beheren, behouden en laten beleven van landschap en erfgoed centraal staan.

Al dit werk kunnen zij natuurlijk niet alleen doen. Jaar in jaar uit zetten vrijwilligers zich in op deze projecten gericht op het behoud en onderhoud van het Utrechtse landschap, waarvan de prachtige ligging van ons hoofdkantoor hier een sprekend voorbeeld van is.

Ook wij willen iets terugdoen voor de natuur

PGGM heeft besloten Landschap Erfgoed Utrecht op te nemen in het programma van Bundel, ons platform voor maatschappelijke impact. Dit maakt het vanaf nu mogelijk dat PGGM-collega’s hun 16 maatschappelijke uren per jaar zowel individueel als in groepsverband ook kunnen inzetten voor de verschillende buitenactiviteiten die Landschap Erfgoed Utrecht organiseert.

Projecten: Bijzondere Buitendagen en Natuurwerkdag

Twee mooie projecten om uit te lichten zijn de Bijzondere Buitendagen en de Natuurwerkdag. Maandelijks organiseert LEU een dag waarbij mensen de handen uit de mouwen kunnen steken en zo een bijdrage leveren aan het behoud en beheer van het landschap en erfgoed. Met de Bijzondere Buitendagen kan iedereen proeven aan vrijwilligerswerk zonder zich meteen te binden aan een vaste groep. Een Bijzondere Buitendag is elke keer een andere natuurklus op een andere plek in de provincie Utrecht. Vaak op een landgoed of natuurgebied. Daarnaast is de Natuurwerkdag de grootste groene vrijwilligersdag van Nederland. Landschap Erfgoed Utrecht faciliteert en ondersteunt de activiteiten in de provincie Utrecht. We zorgen ervoor dat de klussen aandacht krijgen, er deelnemers worden geworven en er goed gereedschap ter plaatse is.