• 07 dec 2021
Global.3

PGGM in top wereldranglijst verantwoord beleggen

Toppers in RAAI-ranglijst gebruiken invloed op financiële markten en zetten aan tot breder verantwoord beleggen in financiële sector.

PGGM hoort tot de wereldtop als het gaat om verantwoord beleggen. Met zestien andere pensioenfondsen en staatsbeleggingsfondsen scoort PGGM een perfecte 100 procent-score in het jaarlijkse onderzoek van het Responsible Asset Allocator Initiative (RAAI).

RAAI heeft 251 institutionele beleggers uit 61 landen beoordeeld op basis van tien basisprincipes met betrekking tot verantwoord beleggen: transparantie, intentie, duidelijkheid, integratie, uitvoering, engagement, verantwoordingsplicht, partnerschap, normen en ontwikkeling.

Door de prestaties van vermogensbeheerders aan deze beginselen te toetsen en te beoordelen, wil RAAI een maatstaf bieden voor de beste praktijken van vermogensbeheerders wereldwijd. Die kan zo als katalysator fungeren voor verantwoord beleggen in de bredere financiële sector.

Uit deze analyse blijkt dat Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van verantwoord beleggen, samen met Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. PGGM deelt de koppositie onder andere met het Nederlandse APG, ATP en PensionDanmark (Denemarken), Caisse des Depots en ERAFP (Frankrijk), CDP Group (Italië), GPFG (Noorwegen) en LGPS Central (Verenigd Koninkrijk).

RAAI legt de focus op de grootste institutionele beleggers wereldwijd, omdat deze partijen de schaal, de reikwijdte en de overtuiging kunnen opbrengen om ESG-uitdagingen succesvol aan te gaan. De top 30-fondsen in deze ranglijst beheren 7,9 biljoen dollar (de volledige lijst 26 biljoen).

Deze beleggers oefenen een sterke druk uit op de kapitaalmarkten en kunnen middelen vrijmaken voor de bestrijding van de klimaatverandering, de uitbreiding van duurzame infrastructuur en de verbetering van de toegang tot onderwijs, voedsel, schoon water en gezondheidszorg.

PGGM pakt deze verantwoordelijkheid op en heeft in de loop van jaren tal van initiatieven genomen tot het ontwikkelen van internationale standaarden voor verantwoord en impactvol beleggen, altijd in samenwerking met andere beleggers in Nederland en het buitenland.

Een recent initiatief is de opzet van het internationale Asset Owner Platform dat een standaard ontwikkelt voor beleggers wereldwijd om beleggingen te kunnen koppelen aan SDG’s, de VN-Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Het zogeheten SDI AOP is samen met APG, AustralianSuper en British Columbia Investment Management ontwikkeld en moet ook kleinere beleggers een goed instrument bieden om beleggingen op een geloofwaardige wijze in lijn te brengen met de SDG’s.