• 28 sep 2020
  • Vermogensbeheer
Glasvezel

PGGM Infrastructure Fund neemt belang in Eurofiber

PGGM neemt een minderheidsbelang in Eurofiber, aanbieder van digitale ‘open access’ infrastructuur. Het belang wordt overgenomen van Antin Infrastructure Partners dat de overige aandelen in de onderneming behoudt.

Het Nederlandse Eurofiber, in het jaar 2000 opgericht, exploiteert een voor zakelijke klanten toegankelijk glasvezelnetwerk en negen eigen datacenters. Eurofiber heeft daarnaast activiteiten in België en Frankrijk, en sinds kort in Duitsland.

PGGM Infrastructure Fund doet deze belegging met kapitaal van Pensioenfonds Zorg en Welzijn en enkele andere Nederlandse pensioenfondsen. Met deze transactie breidt het fonds haar portefeuille op de markt van glasvezelinfrastructuur uit. PGGM Infrastructure Fund heeft nu circa 10 miljard euro belegd in sectoren zoals telecom, transport, energie en sociale infrastructuur, voor het merendeel in Europa en Noord-Amerika.

Met deze investering neemt PGGM voor zijn klanten een belang in een door de Nederlandse overheid aangewezen ‘vitale infrastructuur’. Eurofiber voorziet ongeveer driekwart van de Nederlandse gezondheidszorginstellingen en universiteiten van hoogwaardige glasvezelverbindingen.

Daarnaast is ongeveer 80 procent van de energienetwerkbeheerders in ons land aangesloten op het netwerk van Eurofiber en loopt meer dan de helft van het mobiele telefoonverkeer in Nederland via haar netwerk. Tevens voorziet Eurofiber diverse Nederlandse gemeenten van hoogwaardige glasvezelverbindingen, waarmee zij de infrastructurele basis legt voor diverse ‘smart city’ oplossingen.

Erik van de Brake, hoofd Infrastructure bij PGGM: ,,Dit belang in Eurofiber brengt onze klanten wat ze zoeken: met hun pensioenkapitaal bijdragen aan het versterken van de Nederlandse economie door middel van verdere digitalisering, via een belegging met goede en stabiele rendementsverwachtingen op de lange termijn. De Covid-19 epidemie heeft het grote belang getoond van een sterke digitale infrastructuur, zoals in de zorgsector waar Eurofiber een vooraanstaande marktpositie inneemt. We staan klaar om samen met Antin Infrastructure Partners verder te investeren in de uitbreiding van het digitale netwerk en de dienstverlening van Eurofiber.’’

Eurofiber beschikt momenteel over een glasvezelnetwerk van ruim 37 duizend kilometer lengte en datacenters in Nederland en Frankrijk. De onderneming heeft aangekondigd naast de zakelijke markt ook de particuliere markt te gaan bedienen via joint ventures, om te beginnen in België en Duitsland.

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 30 juni 2020 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 246 miljard en administreerde de pensioenen van 4,4 miljoen deelnemers. Onder de naam PGGM&CO kent de coöperatie een ledenorganisatie van ongeveer 750.000 werknemers in zorg en welzijn. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden. www.pggm.nl.