• 21 dec 2023
  • Vermogensbeheer
Olmar.Speciaal (1)

PGGM-Olmar verkrijgt meerderheidsbelang in Finse RP Logistics Oy

Tweede overname sinds Olmar en PGGM in 2022 hun krachten bundelden voor investeringen in logistieke haveninfrastructuur
Logo Olmar Pggm (1)

Zeist, 21 december 2023 - Olmar, waarin PGGM een meerderheidsbelang heeft, heeft een meerderheidsaandeel verkregen in het Finse RP Logistics Oy (www.rpgroup.fi). Deze overname, die Olmar's tweede acquisitie markeert sinds de start van de samenwerking met PGGM voor investeringen in logistieke haveninfrastructuur, werd afgerond op 19 december 2023.

RP Logistics Oy en haar dochterondernemingen zijn met zes locaties actief in de regio’s Hamina-Kotka en Nurmes in Finland. Het bedrijf is een belangrijk dienstverlener voor leveranciers van duurzame bosproducten, zoals hout en pulp/papier. De logistieke onderneming, waar ongeveer honderd mensen werken, beschikt over een groot aantal machines, magazijnen en open opslagruimte.

Met de transactie richt Olmar zich op het verder verbeteren van de dienstverlening aan de klanten van RP Logistics en op het klimaatneutraal maken van haar havenactiviteiten. De acquisitie sluit aan bij Olmar's streven om bij te dragen aan circulair bouwen en het verminderen van de afhankelijkheid van kunststoffen op basis van aardolie.

De oprichter van RP Logistics, Petri Lempiäinen, zal bij het bedrijf betrokken blijven als adviseur. Tegelijkertijd zal Olmar Finland's Managing Director, Timo Lehtinen, de managementverantwoordelijkheden op zich nemen voor RP Logistics, naast het managen van de bestaande activiteiten in Pori (Finland).

De Olmar-PGGM joint venture richt zich op investeringen in strategische haveninfrastructuur waar verduurzaming noodzakelijk is, evenals investeringen in digitalisering en automatisering. Acquisities zijn gericht op het versterken en uitbreiden van de logistieke infrastructuur waar grondstofverwerkende bedrijven van afhankelijk zijn. In 2022 deed de joint venture haar eerste overname van haveninfrastructuur in de Finse stad Pori.

Olivier van Noort, co-managing partner bij Olmar, is enthousiast over de opname van RP Logistics in de Olmar-groep: "Wij kijken ernaar uit om RP Logistics en haar medewerkers op te nemen in onze Olmar-groep. Een belangrijke focus zal liggen op het blijven bedienen van de huidige klanten en het overslaan van hun duurzame bosproducten. Net als bij onze acquisities vorig jaar is het onze intentie om deze operaties voor een lange periode uit te voeren."

Dennis van Alphen, hoofd Infrastructuur beleggingen bij PGGM voegt toe: "Het verwerven van deze meerderheidsaandelen van RP Logistics is een goed voorbeeld hoe wij het Olmar-PGGM platform voor strategische logistieke infrastructuur willen opbouwen en laten groeien. Het stelt PGGM in staat om een goed lange termijn- en duurzaam rendement te genereren voor haar klanten zoals Pensioenfonds Zorg en Welzijn. Het is de bedoeling dat we de activiteiten van dit platform verder uitbreiden naar andere regio's waar strategische goederenstromen worden afgehandeld."

Over PGGM:
PGGM is een coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie zonder winstoogmerk. Als pensioen- en vermogensbeheerder en bestuursadviseur geeft zij uitvoering aan haar maatschappelijke opdracht: zorgen voor een goede oudedagsvoorziening van 4,3 miljoen deelnemers. Per 30 september 2023 beheerde PGGM wereldwijd EUR 221 miljard aan lange termijnpensioenkapitaal voor haar klanten. Voortgekomen uit en verbonden met de sector zorg en welzijn, ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners - innovatieve voorzieningen ten behoeve van arbeidsmarktvraagstukken in deze sector. Vanuit ledenorganisatie PGGM&CO ondersteunt zij 765 duizend actieven en gepensioneerden met een achtergrond in zorg en welzijn.
www.pggm.nl

Over Olmar:
Olmar is opgericht om strategische logistieke operaties (mede) te bezitten en te exploiteren in langdurige samenwerkingsverbanden voor de grondstoffenindustrie, zoals haventerminals. Het strategische doel van Olmar is het bouwen van -en investeren in- een platform van hoogwaardige maritieme logistieke infrastructuur met een laag risicoprofiel dat stabiele rendementen genereert voor haar investeerders. Olmar is opgericht door managing partners Olivier van Noort en Martijn Snijder samen met belangrijke investeerder PGGM. Meer informatie is verkrijgbaar via www.olmar.fi en www.olmar.nl.