Alzheimer Nederland

Partnership Alzheimer Nederland

Een op de vijf mensen krijgt Alzheimer; een ziekte met een dodelijke afloop. Wij hebben ons verbonden aan de strijd tegen dementie, onder meer door in 2013 een partnership met Alzheimer Nederland aan te gaan.
Aboard

Aboard

Op 1 april 2021 is het project Aboard gestart. ABOARD is het eerste onderzoeksproject dat onderdeel is van de Nationale Dementiestrategie 2021-2030 van het VWS. Het project heeft een belangrijke missie; in 2030 is de kwaliteit van leven van mensen met dementie met 25% toegenomen. Onderzoekers van ABOARD gaan testen ontwikkelen om de diagnose alzheimer snel en nauwkeurig te stellen. Deze testen moeten de eerste hersenveranderingen kunnen herkennen, maar ook verschillen tussen patiënten zichtbaar maken. Zo kunnen individuele alzheimerrisicoprofielen worden ontwikkeld om het persoonlijk verloop van de ziekte te voorspellen.

PGGM heeft na de afronding van het ‘Deltaplan Dementie’ samen met Alzheimer Nederland gezocht naar nieuwe vormen van partnerschappen, waarbij de maatschappelijke inzet van onze collega’s centraal staat.  In dat kader zal PGGM als partner met kennis en kunde deelnemen aan het project ABOARD.

Logo Dementievriendelijk.Nl

samendementievriendelijk.nl

Met de Dementievriendelijke samenleving geven we in 2015 een invulling aan de derde pijler van het Deltaplan Dementie. De doelstellingen zijn meer bekendheid en betrokkenheid rondom dementie, maatregelen nemen waardoor patiënten en mantelzorgers makkelijker in de maatschappij kunnen participeren en producten en diensten slimmer afstemmen op patiënten en mantelzorgers.

Campagnes samendementievriendelijk.nl:

  • De campagne 'GOED omgaan met dementie in het openbaar vervoer' is op 16 september 2019 van start gegaan. Bekijk hier de campagne.
  • Lees hier meer over de tv- en online publiekscampagne 'Zien is 1.... Doen is 2!'
  • Lees hier meer over de zomercampagne ‘Kan ik voor jou’
  • Lees hier meer over de campagne ‘Omgaan met dementie in je buurt’
  • De jongere campagne 'Loop jij door? Of help jij?' gaat 13 oktober 2020 van start. De campagne speelt in op het gevoel van jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Bekijk hier de campagne.