• Coöperatie
  • Zorg
H0000999

Attens Hypotheken maakt vliegende start

De beoogde portefeuille van 600 miljoen euro in het eerste jaar was al na negen maanden gerealiseerd. Over het hele eerste jaar zijn substantieel meer hypotheken verkocht dan gedacht.

Attens Hypotheken bracht vandaag een jaar geleden een hypotheek op de markt voor (oud-)werknemers in de sector zorg en welzijn, waaronder ook de sport-, en culturele sector vallen. De hypotheek heeft aantrekkelijke kenmerken, die een eigen huis voor mensen in deze sector een stuk dichterbij brengt. Zo kunnen een onregelmatigheidstoeslag en inkomsten uit tijdelijke en nul-urencontracten meetellen voor de berekening van de maximale leencapaciteit.

Attens Hypotheken worden verstrekt door Attens Hypotheken bv, een dochter van Syntrus Achmea Real Estate & Finance. Het label is ontwikkeld met medewerking van PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM. De hypotheek is alleen beschikbaar voor de ruim 2,5 miljoen deelnemers van Pensioenfonds Zorg en Welzijn, dat ook de belegger is in de hypotheken. Doelstelling is dat Attens Hypotheken in vijf jaar een portefeuille heeft van 3 miljard euro.

“We wisten dat er een markt zou zijn voor hypotheken specifiek voor deze doelgroep”, zegt Hugo Ouwehand, director Hypotheken bij Syntrus Achmea Real Estate & Finance. “Maar dat de vraag zo groot zou zijn, hadden we niet verwacht. Het is erg mooi dat met het vermogen van Zorg & Welzijn de deelnemers van het pensioenfonds aan een eigen huis kunnen worden geholpen, tegen een rendement dat aantrekkelijk is voor alle deelnemers in het fonds.”

Attens heeft de hypotheek recent op twee punten verder verbeterd. Zo gaat de rente automatisch omlaag bij (extra) aflossingen, als de klant daardoor in een lagere tariefklasse komt. Daarnaast is er een nieuwe tariefklasse geïntroduceerd voor hypotheken tussen de 80% en 90% van de marktwaarde.

Syntrus Achmea Real Estate & Finance
Syntrus Achmea Real Estate & Finance financiert, ontwikkelt en investeert in vastgoed en hypotheken In opdracht van pensioenfondsen en andere institutionele beleggers. In totaal beheren we 16 miljard euro voor meer dan 60 klanten. Syntrus Achmea Real Estate & Finance staat voor verantwoorde rendementen, duurzaamheid, kwaliteitsvastgoed en transparantie.

PGGM en PGGM&CO
De coöperatieve pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM biedt institutionele klanten vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 30 juni 2016 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen, waaronder het Pensioenfonds Zorg en Welzijn, een vermogen van EUR 200,2 miljard. Vanuit de ledenorganisatie PGGM&CO worden voor de meer dan 700.000 leden uit de sector zorg en welzijn aanvullende diensten op het gebied van persoonlijke financiën, zorg, wonen en werk ontwikkeld. Door deze gebieden aan elkaar te verbinden, helpen wij hen bij het realiseren van een waardevolle toekomst.