• 30 okt 2023
  • Zorg
Ziekteverzuim Vernet.6

Daling verzuim onder zorgmedewerkers zet door

Het verzuimpercentage onder zorgmedewerkers over het derde kwartaal van 2023 komt uit op 6,9. Dat is een daling van 6,4 procent ten opzichte van 2022. Ook in het eerste en tweede kwartaal van 2023 was het verzuim lager dan in 2022.
Vernet

Dit blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Vernet. In vergelijking met het verzuimpercentage over het derde kwartaal van 2022 (7,37) is het verzuim met 6,4 procent gedaald naar 6,9 in 2023. In het eerste kwartaal was er sprake van een daling van maar liefst 11 procent, gevolgd door een daling van ruim 7 procent in het tweede kwartaal. Zie bijlage 1

Sterke daling kortdurend verzuim, stijging extra lang verzuim
In bijna alle duurklassen, van kort tot lang, daalde het verzuim. Kortdurend verzuim is met maar liefst 31 procent gedaald, van 1,22 procent naar 0,84 procent. Alleen extra lang verzuim (langer dan 365 dagen) vertoont een stijging van 12 procent naar 1,25 procent. Zie bijlage 2

“We zijn ontzettend blij dat de dalende trend in verzuim onder zorgmedewerkers doorzet”, aldus Danijela Budimir, directeur bedrijfsvoering van Vernet. “Op de eerste plaats voor de medewerkers. Minder verzuim betekent immers dat het beter gaat met hen. Dit is ook goed nieuws voor zorgorganisaties. Zij kunnen hun medewerkers meer inzetten en hebben daarnaast ook lagere verzuimkosten.”

Verdere verdieping en inspiratie
Op onze website www.vernet.nl staan eerdere verzuimanalyses gepubliceerd. Naast inzicht in verzuim wil Vernet de sector helpen om het verzuim verder te verlagen. Het gaat daarbij om ziekenhuizen, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en verzorging, verpleging en thuiszorg. In totaal werken er circa 960 duizend mensen in deze vier sectoren. Vernet heeft op basis van gesprekken met de best presterende organisaties met een laagverzuim concrete tips verzameld. Tevens wordt er middels webinars inspiratie gedeeld. De tips en ideeën delen we via www.vernet.nl/inspiratie.

Samenwerking Vernet PGGM PFZW
De dienstverlening van Vernet is een gezamenlijke inspanning van PGGM en Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW) om werkgevers in de sector zorg en welzijn te ondersteunen met arbeidsmarktdata, als aanvulling op bestaande pensioendiensten. Werkgevers gebruiken deze data bij de aanpak van personeelstekorten in de sector zorg en welzijn. Vernet en PFZW verzamelen sinds het uitbreken van de Covid pandemie ook cijfers op maandbasis die op regionaal en landelijk niveau inzicht geven in de ontwikkeling van het verzuim en het actuele personeelsverloop in de sector. Deze data is beschikbaar via de website https://inzetzorg.arbeidsmarktinbeeld.nl/inzetzorg-landelijk-dashboard?sectionId=5486.

20231030 Bijlage1 Verzuimpercentage Per Kwartaal (1)
Bijlage 1 Verzuimpercentage per kwartaal
20231030 Bijlage 2 Verzuimpercentage Per Duurklasse (1)
Bijlage 2 Verzuimpercentage per duurklasse

Excel-bestanden waar de bijlagen op zijn gebaseerd zijn voor media op te vragen bij PGGM.

Over Vernet
Onderzoeksbureau en kennisnetwerk Vernet is sinds 1996 marktleider in het verzamelen, benchmarken en interpreteren van HR- en verzuimgegevens in de Nederlandse zorgsector. Met inzichtelijke data wil Vernet werkgevers in afzonderlijke zorgbranches helpen om te komen tot een verhoogde inzetbaarheid van hun personeel. Vernet bedient zo’n vierhonderd zorgorganisaties met 623 duizend medewerkers. Vernet is een 100%-dochteronderneming van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. De dienstverlening van Vernet sluit aan bij de ambitie van PGGM en Pensioenfonds Zorg en Welzijn om werkgevers en werknemers in de sector zorg en welzijn te ondersteunen. In de eerste plaats met een adequate pensioenvoorziening, maar ook door het inzetten van deskundigheid op het gebied van arbeidsmarktdata.
www.vernet.nl