• 27 okt 2020
  • Zorg
Zorg (1)

Zorginstellingen zien verzuim in zomermaanden sterk stijgen

Verzuimdatabedrijf Vernet: 9 procent meer verzuim vergeleken met een jaar geleden
Vernet

Verzuimdatabedrijf Vernet, een PGGM-dochteronderneming, ziet een grote toename van verzuim in de zorgsector. Nieuwe kwartaaldata, afkomstig van ruim driehonderdvijftig zorginstellingen laten zien dat er in de maanden juli, augustus en september zorgbreed sprake was van 6,60 procent verzuim. Dat betekent dat dagelijks ongeveer 60 duizend werknemers niet inzetbaar waren.

Deze cijfers zijn exclusief werknemers die in thuisquarantaine zaten of wachtten op een testuitslag. Het gaat om ziekenhuizen, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg en verpleeg- en thuiszorg.

De nieuwe cijfers volgen op tweede kwartaaldata die een verzuimgemiddelde van 6,51 procent lieten zien, op een moment dat zorgpersoneel door de Covid-pandemie onder druk kwam te staan. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar is het verzuim in de sector met bijna 9 procent gestegen. In vergelijking met drie jaar terug is een stijging van 17 procent te zien. De verpleging, verzorging en thuiszorg kende in het derde kwartaal van 2020 met 7,68 procent het hoogste verzuim.

Vernet, waarbij zo’n vierhonderd zorgorganisaties met circa 600 duizend medewerkers zijn aangesloten, is begin 2020 overgenomen door pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. De dienstverlening van Vernet sluit aan bij de gezamenlijke ambitie van PGGM en Pensioenfonds Zorg en Welzijn om werkgevers en werknemers in de sector zorg en welzijn te ondersteunen met arbeidsmarktdata, als aanvulling op de bestaande pensioendiensten voor de sector. De meeste werkgevers die dienstverlening afnemen van Vernet, zijn aangesloten bij Pensioenfonds Zorg en Welzijn.

Met de data van Vernet krijgen werkgevers in de sector een goed inzicht in arbeidsmobiliteit en verzuim, zodat ze beter in staat zijn in te spelen op arbeidsmarktvraagstukken van actuele en meer strategische aard. Door geaggregeerde verzuimdata van Vernet te combineren met data uit de pensioenadministratie van PFZW zullen komend jaar nieuwe instrumenten worden aangeboden aan zorgwerkgevers ten behoeve van hun strategische personeelsplanning.

PGGM en PFZW ontwikkelen deze nieuwe dienstverlening sinds vorig jaar om bij te dragen aan oplossingen voor de huidige en groeiende arbeidstekorten die in de jaren ’20 in de sector zorg en welzijn worden verwacht.

De Covid-19 pandemie zorgt voor extra druk op afdelingen van zorginstellingen die al veelal met personeelstekorten kampen. Recent luidde de branchevereniging van zorgorganisaties Actiz de noodklok over Covid-gerelateerd verzuim, met name in de verpleegzorg, waar op sommige plekken wel de helft van het personeel ziek is door een coronabesmetting.

Sinds de Covid-crisis verzamelt Vernet, in samenwerking met de brancheorganisatie, op maandbasis cijfers die op regionaal en landelijk niveau inzicht geven in de ontwikkeling van het verzuim. Deze cijfers worden ook gedeeld met het ministerie Volksgezondheid, Welzijn en Sport om de mogelijke impact van de Covid-19 pandemie in kaart te brengen. Tegelijkertijd levert ook Pensioenfonds Zorg en Welzijn data aan het ministerie, waarmee inzicht wordt geboden in het actuele personeelsverloop in de sector.

Over Vernet
Onderzoeksbureau en kennisnetwerk Vernet is sinds 1996 marktleider in het verzamelen, benchmarken en interpreteren van HR- en verzuimgegevens in de Nederlandse zorgsector. Met inzichtelijke data wil Vernet werkgevers in afzonderlijke zorgbranches helpen om te komen tot een verhoogde inzetbaarheid van hun personeel. Vernet bedient zo’n vierhonderd zorgorganisaties met circa 600 duizend medewerkers. Vernet is een 100%-dochteronderneming van pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM. De dienstverlening van Vernet sluit aan bij de ambitie van PGGM en Pensioenfonds Zorg en Welzijn om werkgevers en werknemers in de sector zorg en welzijn te ondersteunen. In de eerste plaats met een adequate pensioenvoorziening, maar ook door het inzetten van deskundigheid op het gebied van arbeidsmarktdata.
www.vernet.nl.

De coöperatie PGGM biedt institutionele klanten: vermogensbeheer, pensioenbeheer en bestuursadvisering. Op 30 juni 2020 beheerde PGGM voor diverse pensioenfondsen een vermogen van EUR 246 miljard en administreerde de pensioenen van 4,4 miljoen deelnemers. Onder de naam PGGM&CO kent de coöperatie een ledenorganisatie van ongeveer 750.000 werknemers in zorg en welzijn. Daarnaast ontwikkelt PGGM – zelf of met strategische partners – innovatieve toekomstvoorzieningen door pensioen, zorg, wonen en werken met elkaar te verbinden.
www.pggm.nl.

Over PFZW
PFZW is verantwoordelijk voor het pensioenbeleid en het pensioenvermogen van
2,9 miljoen (oud-)werknemers in de sector zorg en welzijn. Het pensioenfonds beheert het belegd vermogen, dat ultimo september 2020 EUR 239,7 miljard bedroeg.
www.pfzw.nl

Bijlage Verzuimontwikkeling per voortschrijdend kwartaal

Cijfers Vernet
Kijk op www.vernet.nl voor meer toelichting op de verzuimcijfers van het derde kwartaal 2020.